• Prima   /  Pensii   /  Pensie de dizabilitate

    Pensie de dizabilitate

    Deținătorii de semnătură electronică/mobilă pot depune online cererea de stabilire a pensiei de dizabilitate aici

    -         încadrarea în grad de dizabilitate: mediu, accentuat, sever.

    -         stagiu de cotizare necesar în raport cu vârsta:             

    Vârsta la data constatării dizabilităţii

    Stagiul de cotizare (ani)

    Până la 23 de ani

    2

    23–29 de ani

    4

    29–33 de ani

    7

    33–37 de ani

    10

    37–41 de ani

    13

    Peste 41 de ani

    15

    -         buletinul de identitate (în original şi copie);

    -         carnetul de muncă (în original), copia se prezintă dacă carnetul de muncă nu a fost scanat;

    -         alte documente ce confirmă stagiul de cotizare;

    -         diploma de studii la secţia de zi a instituţiilor superioare de învăţământ (până la data de 01.01.1999) (în original şi copie);

    -         livretul militar (în original şi copie) sau acte ce confirmă perioada de îndeplinire a serviciului militar;

    -         documente ce confirmă perioada de îngrijire a unui invalid de grupa I sau a unui bătrân care a atins vârsta de 75 de  ani (până la data de 01.01.1999);

    -         alte acte după caz.

     

    -         Pensia de dizabilitate se stabileşte pe perioada cât durează dizabilitatea, dacă cererea şi actele necesare au fost depuse în termen de 90 de zile de la data încadrării în dizabilitate;

    -         În cazurile în care a fost depăşit termenul de depunere a cererii, pensia se acordă de la data prezentării ultimului act necesar;

    -         Termenul de examinare - 60 de zile de la data depunerii cererii cu toate actele necesare.

     

    Depunerea online a cererii de reexaminare a pensiei de dizabilitate o puteți face aici.

    Cînd poate fi reexaminat cuantumul pensiei

    Reexaminarea drepturilor la pensie se efectuează în cazul:

    a) apariţiei unor circumstanţe noi referitoare la stagiul de cotizare, venitul asigurat, ce au avut loc până la acordarea drepturilor la pensie;

    b) transferării la altă categorie de pensie.

    c) persoanelor care continuă să activeze după realizarea dreptului la pensie de dizabiliate.

    Reexaminarea drepturilor la pensie se efectuează şi pentru pensionarii care şi-au realizat dreptul la pensie până la 1 ianuarie 1999, dar numai la prezentarea documentelor ce confirmă stagiul de cotizare.

    Pensionarii care activează sau au activat în câmpul muncii după realizarea/reexaminarea dreptului la pensie de dizabilitate pot solicita reexaminarea pensiei nu mai des decât o dată la doi ani, cu condiția că pensia calculată conform formulelor din Legea nr. 156/1998 este mai mare decât pensia aflată în plată.

    Reexaminarea pensiilor de dizabilitate, stabilite până la 1 ianuarie 2022, se efectuează în raport cu stagiul de cotizare cumulat după realizarea dreptului la pensie de dizabilitate, conform eșalonării

    Pensiile stabilite/ reexaminate până la 1 ianuarie 1999

    01.01.2022 - de la 2 ani

    Pensiile stabilite după 1 ianuarie 1999 și până la 1 ianuarie 2022

    01.01.2023 - de la 7 ani

    01.01.2024 - de la 2 la 7 ani 

    Modul de depunere a cererii / termenul de examinare / actele necesare

    Cererea de reexaminare a pensiei de dizabilitate se depune la organul teritorial de asigurări sociale de la domiciliul asiguratului, a tutorelui (curatorului) acesteia sau a reprezentantului desemnat prin procură, sau în formă electronică, prin intermediul portalului guvernamental unic al serviciilor publice, al portalului guvernamental al cetăţeanului ori al paginii web oficiale a Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

    La cererea de reexaminare a pensiei depusă la CTAS se anexează următoarele documente în original şi copie:

    - actul de identitate al solicitantului;

    - carnetul de muncă sau alte documente ce confirmă stagiul de cotizare (extrase din ordine cu privire la angajare/eliberare, certificate de salariu);

    - alte acte după caz.

    În cazul depunerii cererii de reexaminare a pensiei de dizabilitate pentru stagiul de cotizare realizat după stabilirea pensiei în formă electronică, prin intermediul portalului guvernamental unic al serviciilor publice, al portalului guvernamental al cetăţeanului ori al paginii web oficiale a Casei Naţionale de Asigurări Sociale, pensia se reexaminează în baza datelor din contul personal al asiguratului.

    Reexaminarea pensiei sau respingerea cererii de reexaminare se face prin decizie, emisă de organul teritorial de asigurări sociale şi semnată de conducătorul acestuia, în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii cu toate actele necesare.

    Decizia cu privire la respingerea cererii de reexaminare a pensiei pentru limita de vârstă şi motivul respingerii se expediază solicitantului în termen de 5 zile de la data emiterii. 

     

Arrow Prev

             

             

Arrow Next
reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY