Nota explicativa
la Raportul privind executarea bugetului asigurarilor sociale de stat
in anul 2009
I. Introducere
Prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009 nr.262-XVI din 11 decembrie 2008 au fost stabiliti parametrii bugetului asigurarilor sociale de stat la venituri in suma de 7514179,7 mii lei si la cheltuieli in suma de 7571168,3 mii lei.
Pe parcursul anului 2009 la legea mentionata au fost operate modificari prin legile nr. 94-XVIII din 4 decembrie 2009 si nr. 104-XVIII din 17 decembrie 2009.
Aceste modificari au fost generate de necesitatea precizarii veniturilor, in rezultatul examinarii executarii acestui compartiment in anul precedent si pe parcursul anului 2009 si a cheltuielilor, in rezultatul analizei dinamicii contingentului de beneficiari si a marimilor medii a prestatiilor.
Urmare a acestor modificari, parametrii bugetului asigurarilor sociale de stat au constituit la venituri 7469654,1 mii lei si la cheltuieli 7666691,2 mii lei.
II. Executarea bugetului asigurarilor sociale de stat
1. Veniturile bugetului asigurarilor sociale de stat
In anul 2009 la bugetul asigurarilor sociale de stat au fost acumulate venituri in suma totala de 7581662,3 mii lei - cu o depasire a prevederilor anuale in suma de 112008,2 mii lei, ceea ce constituie executarea planului stabilit la nivel de 101,5 la suta. Comparativ cu anul 2008 au fost acumulate venituri mai multe cu 1218824,5 mii lei sau cu 19,2 la suta. In suma veniturilor totale, 823870 mii lei constituie transferurile bugetului de stat pentru acoperirea deficitului bugetului asigurarilor sociale de stat.
Dinamica incasarii veniturilor bugetului asigurarilor sociale de stat in anii 2008-2009 se prezinta in tabelul de mai jos.
Tab.1. Dinamica veniturilor acumulate la bugetul asigurarilor sociale de stat
pe anii 2008 – 2009
- mii lei -
Denumirea veniturilor | Anul 2008 executat | Ponderea în PIB (%) | Anul 2009 | |||||||
Planul precizat | Executat | Ponderea în suma totală a veniturilor (%) | Ponderea în PIB (%) | % | Devieri (+/-) | |||||
către planul precizat | către executat 2008 | faţă de planul precizat | faţă de executat 2008 | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Venituri, total | 6362837,8 | 10,1 | 7469654,1 | 7581662,3 | 100,0 | 12,8 | 101,5 | 119,2 | 112008,2 | 1218824,5 |
Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii | 5432581,8 | 8,6 | 5478414,5 | 5595224,8 | 73,8 | 9,5 | 102,1 | 103,0 | 116810,3 | 162643,0 |
Încasări nefiscale (dobânzi, amenzi şi sancţiuni administrative) | 27786,0 | 0,04 | 17053,8 | 16766,7 | 0,2 | 0,02 | 98,3 | 60,3 | -287,1 | -11019,3 |
Transferuri de la bugetul de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat | 902182,2 | 1,4 | 1960779,3 | 1956201,3 | 25,8 | 3,3 | 99,8 | 216,8 | -4578,0 | 1054019,1 |
Transferuri între componenta fonduri speciale a bugetului de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat | 11639,9 | 11587,1 | 0,2 | 0,02 | 99,5 | -52,8 | ||||
Transferuri contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii din fondul de rezervă al Guvernului | 566,6 | 566,6 | 100,0 | 0,0 | ||||||
Granturi interne | 52,0 | 51,9 | 99,8 | -0,1 | ||||||
Alte venituri | 287,8 | 1148,0 | 1263,9 | 0,01 | 110,1 | 439,2 | 115,9 | 976,1 |
Ca pondere in PIB, veniturile bugetului asigurarilor sociale de stat in anul 2009 au constituit 12,8 la suta fata de 10,1 la suta in anul 2008.
Dinamica incasarilor veniturilor totale ale bugetului asigurarilor sociale de stat in ultimii trei ani este prezentata in urmatoarea diagrama.
Ca structura, veniturile bugetului asigurarilor sociale de stat in anul 2009 se caracterizeaza astfel: contributii de asigurari sociale de stat obligatorii – 73,8 la suta; transferuri de la bugetul de stat – 25,8 la suta; dobinzi si alte venituri – 0,2 la suta; transferuri intre componenta fonduri speciale a bugetului de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat – 0,2 la suta.
1.1 Contributiile de asigurari sociale de stat obligatorii
In structura veniturilor acumulate la bugetul asigurarilor sociale de stat, contributiile de asigurari sociale de stat formeaza partea esentiala - circa 73,8 la suta.
Pentru anul 2009 a fost aprobat planul de acumulare a contributiilor in suma de 6420257,3 mii lei. In urma modificarilor introduse in Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009, planul la contributii a fost micsorat pina la 5478414,5 mii lei. Modificarea planului a fost influentata de precizarea prognozei indicatorilor macroeconomici de catre Ministerul Economiei, conform carora nu s-a adeverit cresterea fondului de salarizare, prognozata anterior. Acest fapt a fost constatat si in urma analizei declaratiilor privind calcularea si utilizarea contributiilor de asigurari sociale de stat pe parcursul anului 2009 (Forma-4BASS).
Conform Raportului privind executarea bugetului asigurarilor sociale de stat la situatia de 1 ianuarie 2010, in anul 2009 au fost acumulate contributii de asigurari sociale in suma de 5595224,8 mii lei sau cu 116810,3 mii lei mai mult fata de prevederile anuale, ceea ce constituie 102,1 la suta. Din suma totala a contributiilor, prestatiile de asigurari sociale, achitate la locul de lucru de catre angajator din contul contributiilor calculate, au constituit 567497,6 mii lei. Incasarile contributiilor de asigurari sociale de stat in anul 2009 au crescut fata de anul 2008 cu 3,0 la suta.
Ponderea in PIB a contributiilor de asigurari sociale de stat in anul 2009 a constituit 9,5 la suta fata de 8,6 la suta in anul 2008.
Conform datelor totalizatoare pe Republica Moldova, formate in baza declaratiilor privind calcularea si utilizarea contributiilor de asigurari sociale de stat pe anul 2009 (Forma-4BASS), in anul bugetar de gestiune, au fost calculate contributii de asigurari sociale in suma de 5571276,7 mii lei, ce reprezinta 101,7 la suta catre indicele respectiv aprobat (5 478 414,5 mii).
In structura contributiilor de asigurari sociale de stat calculate, partea preponderenta o constituie contributiile calculate la fondul de retribuire a muncii de catre angajatori si contributiile individuale, transferate din salariile angajatilor.
Dinamica contributiilor pe tipuri de contribuabili pe perioada anilor 2001 – 2009 - mii lei -
Neonorarea obligatiilor de catre contribuabili a favorizat formarea restantelor, care la situatia de 1 ianuarie 2010 au constituit suma de 638,6 mln. lei - cu sanctiuni financiare si - 612,3 mln. lei - fara sanctiuni financiare.
Structura datoriilor contribuabililor la plata contribuţiilor şi sancţiunilor financiare la situaţia de 01.01.2010
În vederea ameliorării situaţiei, în perioada gestionară au fost luate măsurile respective de către organele de răspundere implicaţi în procesul de acumulare a mijloacelor financiare în bugetul asigurărilor sociale de stat.
Au fost efectuate 4759 controale a agenţilor economici privind corectitudinea calculării contribuţiilor de asigurare în urma cărora s-au calculat adăugător contribuţii de asigurări sociale de stat în sumă de 959,2 mii lei. N-au fost primite spre acceptare plăţi nejustificate, efectuate la locul de lucru şi au fost restituite bugetului asigurărilor sociale de stat 1052,8 mii lei. Au fost aplicate amenzi în sumă de 1234,6 mii lei şi calculate penalităţi 8604,5 mii lei. S-au întocmit 1083 procese-verbale privind contravenţiile administrative către conducătorii întreprinderilor şi persoanelor fizice, ce se eschivează de la achitarea la timp, suma constituind 276,4 mii lei.
1.2. Încasări nefiscale.
Acest compartiment include dobînzile de la utilizarea mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat şi amenzile aferente plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat. Suma aprobată pentru anul 2009 a constituit 29330,5 mii lei, care a fost ulterior precizată pînă la 17053,8 mii lei.
Indicatorul stabilit a fost realizat la nivel de 16766,7 mii lei sau 98,3 la sută. Dobînzi au fost acumulate în sumă de 15521,6 mii lei şi amenzi – 1245,1 mii lei. Descreşterea faţă de anul 2008 este cu 11019,3 mii lei sau 39,7 la sută.
Reducerea veniturilor de la dobînzi este condiţionată de micşorarea sumei dobînzilor aferente soldurilor mijloacelor băneşti ale bugetului asigurărilor sociale de stat la conturile curente în instituţiile bancare şi de retragerea, începînd cu luna iulie 2009, a mijloacelor fondului de rezervă al bugetului asigurărilor sociale de stat din contul de depozit şi utilizarea pentru achitarea prestaţiilor de asigurări sociale de stat şi acoperirea deficitului curent al bugetului asigurărilor sociale de stat.
Structura dobînzilor obţinute în urma măsurilor investiţionale în anii 2003-2009 se prezintă în următoarea diagramă:
Structura dobînzilor obţinute din activitatea investiţională în anii 2003-2009
1.3. Transferuri de la bugetul de stat
O componentă importantă a veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat o constituie transferurile bugetului de stat, care în anul 2009 a înregistrat nivelul de 25,8 la sută din suma totală de venituri.
Pentru anul 2009 transferurile bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat au fost aprobate în sumă de 1063861,9 mii lei, care, în urma modificărilor operate în Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009, au fost majorate pînă la 1960779,3 mii lei.
Reieşind din necesarul de mijloace financiare şi conform planurilor de finanţare, din bugetul de stat s-au transferat 1956201,3 mii lei, ceea ce constituie 99,8 % faţă de indicele planificat. Comparativ cu anul 2008, suma transferurilor bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat a fost de circa 2,1 ori mai mare. Factorii principali care au influenţat majorarea transferurilor bugetului de stat sunt creşterea cheltuielilor pentru plata prestaţiilor finanţate din bugetul de stat şi acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat.
Transferurile bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat în anul 2009 au fost destinate pentru:
- finanţarea unor tipuri de prestaţii sociale, plata cărora se efectuează prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale în sumă de 1094642,0 mii lei;
- compensarea diferenţei de tarife de asigurări sociale de stat obligatorii în sectorul agrar în sumă de 37689,3 mii lei;
- acoperirea deficitului bugetul asigurărilor sociale de stat în sumă de 823870,0 mii lei.
1.4. Alte venituri
Suma altor venituri în anul 2009 a constituit 1263,9 mii lei şi depăşeşte suma prevăzută pe an cu 115,9 mii lei sau 10,1 la sută. În comparaţie cu anul 2008 aceste încasări s-au majorat cu 976,1 mii lei sau de circa 4,4 ori.
În articolul „Alte venituri” au fost incluse datorii conform contractului de eşalonare a datoriilor restante ale Consiliului Raional Floreşti, venituri din arenda încăperii CTAS Botanica, sumele comisionului bancar, restituite de către sanatoriile din Ucraina pentru transferurile efectuate în valută de către CNAS, conform contractelor încheiate şi alte venituri.
În anul 2009 părţi componente ale veniturilor totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat au constituit:
- transferurile între componenta fonduri speciale a bugetului de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat în sumă de 11587,1 mii lei, din contul cărora, conform deciziei Consiliului de Administraţie al Fondului Republican de Susţinere a Populaţiei, prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale au fost acordate ajutoare materiale unice beneficiarilor alocaţiilor lunare de stat conform Legii nr. 121-XV din 3 mai 2001 „Cu privire la protecţia socială suplimentară a unor categorii de populaţie”;
- mijloacele financiare în sumă de 566,6 mii lei, alocate din Fondul de rezervă a Guvernului Casei Naţionale de Asigurări Sociale, pentru compensarea veniturilor ratate ale bugetului asigurărilor sociale de stat, în legătură cu scutirea în anul 2008 a deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol de plata contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, conform Hotărîrii Guvernului nr.530 din 2 septembrie 2009 „Cu privire la alocarea mijloacelor financiare”.
- granturi interne cu suma de 51,9 mii lei, care reprezintă grantul acordat de către Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale pentru amenajarea teritoriului adiacent Casei Тeritoriale de Аsigurări Sociale din sectorul Botanica a municipiului Chişinău, conform Contractului nr.4/2022-2915 din 30.06.2009.
2. Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat
Bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2009 la partea de cheltuieli a fost aprobat iniţial în sumă de 7571168,3 mii lei. În urma modificărilor operate în Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009 cheltuielile au fost majorate cu 95522,9 mii lei şi au fost stabilite la nivel de 7666691,2 mii lei.
În anul 2009 cheltuielile efective ale bugetului asigurărilor sociale de stat au constituit 7640134,0 mii lei sau la nivel de 99,7% faţă de prevederile anuale precizate. Comparativ cu anul 2008, cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat au înregistrat o creştere cu 1331781,6 mii lei sau 21,1 la sută.
Tab.2. Dinamica cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat pe anii 2008-2009
- mii lei -
Denumirea cheltuielilor | Anul 2008 executat | Ponderea în PIB (%) | Anul 2009 | |||||||
Planul precizat | Executat | Ponderea în suma totală a cheltuielilor (%) | Ponderea în PIB (%) | % | Devieri (+/-) | |||||
către planul precizat | către executat 2008 | faţă de planul precizat | faţă de executat 2008 | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Cheltuieli, total | 6308352,4 | 10,0 | 7666691,2 | 7640134,0 | 100,0 | 12,9 | 99,7 | 121,1 | -26557,2 | 1331781,6 |
A. Drepturi plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat | 5435884,0 | 8,6 | 6555831,3 | 6537262,3 | 85,6 | 11 | 99,7 | 120,3 | -18569 | 1101378,3 |
B. Drepturi plătite de la bugetul de stat | 872468,4 | 1,4 | 1099220,0 | 1091315,2 | 14,3 | 1,8 | 99,3 | 125,1 | -7904,8 | 218846,8 |
C. Ajutoare unice populaţiei acordate de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale | - | - | 11639,9 | 11556,5 | 0,2 | 0,02 | 99,3 | - | -83,4 | - |
Ca pondere în PIB, cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat, în anul 2009 s-au majorat cu 2,9 la sută faţă de anul 2008 şi au constituit 12,9 la sută.
În evoluţie pe ultimii trei ani, cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat se prezintă în diagrama următoare.
2.1. Cheltuieli efectuate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat.
În anul 2009, din suma totală a cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat, 85,6 la sută au constituit cheltuielile pentru prestaţii de asigurări sociale de stat, efectuate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat.
Cheltuielile care urmau a fi efectuate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat au fost precizate în sumă de 6555831,3 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 6537262,3 mii lei, cu o executare a planului stabilit la nivel de 99,7 la sută. Faţă de anul 2008 aceste cheltuieli au fost cu 1101378,3 mii lei sau 20,3 la sută mai mari.
Datele din diagramele de mai sus denotă, că în anul 2009, comparativ cu anul 2008, în structura cheltuielilor efectuate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat nu s-au produs schimbări esenţiale.
2.1.1 Fondul de pensii
Analogic situaţiei din anul 2008, ponderea principală în cheltuielile totale a revenit Fondului de pensii – 83,2 la sută.
Pentru plata pensiilor de asigurări sociale de stat în anul 2009, în Fondul de pensii au fost prevăzute 5437689,0 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 5438842,3 mii lei, cu executarea indicatorului planificat la nivel de 100,0 la sută.
Cheltuielile efectuate pentru plata pensiilor de asigurări sociale de stat în anul 2009 sunt în creştere faţă de anul 2008 cu 902889,9 mii lei sau 19,9 la sută. Creşterea cheltuielilor Fondului de pensii este determinată atît de indexările anuale ale pensiilor de asigurări sociale, cît şi de creşterea numărului beneficiarilor de pensii. În anul 2009 pensiile de asigurări sociale de stat au fost indexate cu 20 la sută.
Tabelul ce urmează reflectă dinamica beneficiarilor de pensii de asigurări sociale de stat pe categorii de pensii şi a mărimilor medii a pensiilor pe ultimii trei ani.
Tab.5. Dinamica contingentului beneficiarilor de pensii de asigurări sociale de stat şi pensiilor medii pe anii 2007-2009
Denumirea cheltuielilor | Numărul beneficiarilor (persoane) | Mărimea medie a pensiei (lei) | ||||
01.01.2008 | 01.01.2009 | 01.01.2010 | 01.01.2008 | 01.01.2009 | 01.01.2010 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
TOTAL | 615415 | 617452 | 620682 |
|
|
|
Pensii pentru limită de vîrstă | 452262 | 455229 | 457920 | 565,83 | 666,28 | 800,82 |
Pensii de invaliditate | 126538 | 128145 | 130227 | 467,42 | 548,08 | 652,23 |
Pensii de urmaş | 28157 | 25884 | 24526 | 318,95 | 367,62 | 431,50 |
Pensii pentru vechime în muncă | 2614 | 2023 | 1571 | 833,40 | 1213,15 | 1802,04 |
Pensii funcţionarilor publici | 5266 | 5562 | 5795 | 779,86 | 931,29 | 1133,69 |
Pensii membrilor Guvernului | 84 | 85 | 84 | 2787,05 | 3261,29 | 3883,93 |
Pensii deputaţilor | 116 | 117 | 129 | 2711,64 | 3159,53 | 3698,86 |
Pensii aleşilor locali | 354 | 387 | 411 | 1003,02 | 1228,61 | 1487,43 |
Pensii colaboratorilor vamali | 24 | 20 | 19 | 1201,62 | 1359,17 | 1651,67 |
Structura cheltuielilor Fondului de pensii este prezentată în următoarea diagramă.
Pensii pentru limită de vîrstă
Pensiilor pentru limită de vîrstă le revine ponderea cea mai mare în totalul cheltuielilor destinate pentru plata pensiilor de asigurări sociale – 77,5 la sută.
Pentru plata pensiilor pentru limită de vîrstă în bugetul asigurărilor sociale de stat au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 4210540,1 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 4217556,3 mii lei sau cu o executare a planului stabilit de 100,2 la sută şi o creştere faţă de cheltuielile anului 2008 cu 708897,8 mii lei sau 20,2 la sută. Cheltuielile respective au fost calculate pentru un număr de beneficiari de 457920 persoane, pensia medie la sfîrşitul anului 2009 constituind 800,82 lei.
Pensiile de invaliditate
Cheltuielile pentru plata pensiilor de invaliditate constituie 17,9 la sută din cheltuielile Fondului de pensii. Pentru anul 2009 au fost prevăzute mijloace financiare pentru plata acestui tip de pensie în sumă de 975780,0 mii lei, din care au fost efectuate cheltuieli în sumă de 974121,0 mii lei sau la nivel de 99,8 la sută din prevederile anuale. Numărul beneficiarilor pentru care au fost calculate pensii de invaliditate a constituit 130227 persoane, pensia medie a cărora a atins nivelul de 652,23 lei. Comparativ cu anul 2008, cheltuielile efective ale anului 2009 sunt cu 161643,4 mii lei sau 19,9 la sută mai mari.
Pensiile de urmaş
Pensiile de urmaş au fost calculate în sumă totală de 117130,2 mii lei pentru 24526 beneficiari, pensia medie a cărora la sfîrşitul anului de raportare a constituit 431,50 lei. Indicatorul aprobat în sumă de 121654,8 mii lei a fost executat la nivel de 96,3 la sută. Neexecutarea planului de cheltuieli este condiţionată de descreşterea numărului beneficiarilor, care comparativ cu anul 2008 descrescut cu 1358 persoane. Cheltuielile pentru plata acestui tip de pensie au fost mai mari faţă de anul 2008 cu 9565,8 mii lei, ca rezultat al creşterii mărimii medii a pensiei cu 63,88 lei.
Pensii pentru vechime în muncă
Cheltuielile destinate plăţii pensiilor pentru vechime în muncă au fost prevăzute în sumă anuală de 33680,7 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 33963,0 mii lei, cu o executare a planului stabilit la nivel de 100,8 la sută. Din aceste mijloace financiare au fost calculate pensiile pentru 1571 beneficiari, pensia medie a cărora a constituit la finele anului 1802,04 lei. Numărul mediu al beneficiarilor de acest tip de pensie este în descreştere, însă creşterea mărimii medii a pensiei acestei categorii, ca rezultat al mişcării beneficiarilor, a generat depăşirea cheltuielilor efective asupra celor planificate cu 282,3 mii lei. Faţă de anul 2008, cheltuielile în cauză au crescut cu 2558,8 mii lei sau 8,1 la sută.
Pensii deputaţilor
În scopul achitării parţiale a pensiei deputaţilor au fost prevăzute 5356,2 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 5369,7 mii lei sau 100,3 la sută faţă de planul stabilit şi 123,5 la sută către cheltuielile anului 2008. La 1 ianuarie 2010 numărul beneficiarilor de acest tip de pensii a constituit 129 de persoane - cu 12 beneficiari mai mulţi faţă de aceiaşi perioadă a anului 2008, iar mărimea medie a părţii pensiei achitate din bugetul asigurărilor sociale de stat a constituit 3698,86 lei, sau cu 539,33 lei mai mare faţă de anul 2008.
Pensii membrilor Guvernului
Cheltuielile efective pentru plata parţială a pensiilor membrilor Guvernului au constituit 3798,4 mii lei sau 99,2 la sută faţă de cele prevăzute în sumă de 3830,8 mii lei. Numărul beneficiarilor la 1 ianuarie 2010 a constituit 84 de beneficiari, iar mărimea medie a părţii pensiei achitate din bugetul asigurărilor sociale de stat - 3883,93 lei, care faţă de anul 2008 s-a majorat cu 622,64 lei.
Pensii funcţionarilor publici
Pentru achitarea parţială a pensiilor funcţionarilor publici au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 74495,4 mii lei, iar cheltuielile efective au constituit 74521,6 mii lei, cu o executare de 100 la sută a planului stabilit. Din aceste mijloace au fost calculate pensii pentru 5795 de beneficiari, ce constituie cu 233 beneficiari mai mulţi faţă de anul 2008. Mărimea medie a părţii pensiei achitate din bugetul asigurărilor sociale de stat la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 1133,69 lei, creşterea faţă de anul 2008 constituind 202,40 lei. Cheltuielile efective pentru plata acestui tip de pensii în anul 2009 au fost mai mari comparativ cu anul 2008 cu 16242,1 mii lei sau 27,9 la sută.
Pensii aleşilor locali
Cheltuielile aprobate pentru anul 2009, destinate plăţii parţiale a pensiilor aleşilor locali în sumă de 6825,9 mii lei au fost executate în proporţie de 100,4 la sută, cheltuielile efective constituind 6852,9 mii lei. Numărul beneficiarilor la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 411 persoane – cu 24 persoane mai mult faţă de anul 2008, iar mărimea medie a părţii pensiei achitate din bugetul asigurărilor sociale a constituit 1487,43 lei – cu o creştere cu 258,82 lei faţă de anul 2008. Cheltuielile efective în anul 2009 au crescut cu 31,4 la sută faţă de cheltuielile efective ale anului 2008.
Pensii colaboratorilor vamali
Pentru plata parţială a pensiilor colaboratorilor vamali au fost prevăzute cheltuieli în sumă de 367,9 mii lei, care au fost utilizate 100 la sută. Au fost calculate pensii pentru 19 persoane, iar mărimea medie lunară a părţii pensiei achitate din bugetul asigurărilor sociale la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 1651,67 lei.
Suma restantă după ce pensionarilor din instituţiile de tutelă şi curatelă li s-a plătit parţial pensia prevăzută în sumă de 5157,2 mii lei, care a fost finanţată integral, conform planurilor de finanţare.
2.1.2 Fondul de protecţie a familiilor cu copii
Pentru plata indemnizaţiilor destinate familiilor cu copii a fost prevăzut un volum de mijloace financiare în sumă de 180136,2 mii lei. Cheltuielile efective au depăşit suma planificată cu 2658,8 mii lei (1,5%) şi au constituit 182795,0 mii lei. Cheltuielile anului 2009 sunt cu 76783,3 mii lei sau 72,4 la sută mai mari faţă de cheltuielile efective ale anului 2008.
Cheltuielile pentru plata indemnizaţiilor în cauză au fost prevăzute în sumă de 18828,4 mii lei, cheltuielile efective constituind 19392,3 mii lei sau cu o executare a planului de 103,0 la sută. Depăşirea cheltuielilor efective asupra celor planificate cu 563,9 mii lei este rezultatul înregistrării unui număr mai mare de beneficiari faţă de numărul planificat. Numărul beneficiarilor a constitut 11994 persoane sau cu 1604 persoane mai mult comparativ cu anul 2008. Mărimea indemnizaţiei în anul 2009 a fost stabilită în cuantum de 1400 lei – la naşterea primului copil şi 1700 lei – la naşterea fiecărui copil următor. Faţă de anul 2008, cheltuielile efective pentru indemnizaţia unică la naşterea copilului, persoanelor asigurate au fost cu 5149,1 mii lei sau 36,2 la sută mai mari.
Indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului până la vârsta de 3 ani, persoanelor asigurate
Volumul mijloacelor financiare prevăzute pentru plata acestui tip de indemnizaţii a constituit 161307,8 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 163402,7 mii lei, cu o depăşire a sumei planificate cu 1,3 la sută, cauza fiind creşterea numărului beneficiarilor. Faţă de anul 2008 cheltuielile efective au crescut cu 71634,2 mii lei sau cu 78,1 la sută. Numărul beneficiarilor la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 30544 persoane – cu 3278 beneficiari mai mulţi faţă de anul 2008. Asupra creşterii cheltuielilor a influenţat şi majorarea mărimii medii a indemnizaţiei, care în anul 2009 a fost stabilită în cuantum de 25 la sută din baza de calcul, sau cu 5 puncte procentuale mai mult faţă de anul 2008, totodată majorîndu-se şi cuantumul minim al indemnizaţiei faţă de anul 2008 cu 50 lei sau pînă la 250 lei.
Creşterea numărului beneficiarilor şi a mărimilor indemnizaţiilor condiţionează creşterea cheltuielilor pe parcursul ultimilor ani. În diagramă ce urmează este reflectată dinamica cheltuielilor fondului de copii în ultimii trei ani.
2.1.3 Fondul de asigurare împotriva accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale
Pentru Fondul de asigurare împotriva accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale au fost prevăzute cheltuieli în sumă de 3033,9 mii lei, care au fost utilizate la nivel de 102,7 la sută, cheltuielile efective au constituit 3115,3 mii lei. Creşterea cheltuielilor efective faţă de anul 2008 a constituit 19,3 la sută.
Tab.7. Dinamica cheltuielilor Fondului de asigurare împotriva accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale în anii 2008-2009
- mii lei -
Denumirea cheltuielilor | Executat în anul 2008 | Anul 2009 | ||||
Planul precizat | Executat | % executării | faţă de anul 2008 | |||
% | +/- | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Fondul de asigurare împotriva accidentelor de muncă şi bolilor profesionale, total | 2610,6 | 3033,9 | 3115,3 | 102,7 | 119,3 | 504,7 |
Indemnizaţii pentru incapacitatea temporară de muncă survenită din cauza unui accident de muncă sau unei boli profesionale | 963,6 | 813,1 | 750,4 | 92,3 | 77,9 | -213,2 |
Prestaţii pentru reabilitare medicală | 21,7 | - | - | - | - | - |
Indemnizaţii de invaliditate | 1583,8 | 2184,0 | 2292,3 | 105,0 | 144,7 | 708,5 |
Indemnizaţie de deces | 41,5 | 36,8 | 72,6 | 197,3 | 174,9 | 31,1 |
Indemnizaţii pentru incapacitatea temporară de muncă din cauza unui accident de muncă sau unei boli profesionale
Pentru plata acestei indemnizaţii au fost planificate cheltuieli în sumă de 813,1 mii lei, cheltuielile efective constituind 750,4 mii lei, cu o executare a planului la nivel de 92,3 la sută. De indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă din cauza unui accident de muncă sau unei boli profesionale au beneficiat 669 persoane, cu 163 persoane mai puţin decît în anul 2008. Suma cheltuielilor faţă de anul 2008 este cu 22,1 la sută mai mică.
Indemnizaţii de invaliditate
Cheltuielile pentru plata indemnizaţiilor de invaliditate au fost prevăzute în sumă de 2184,0 mii lei. Cheltuielile efective au depăşit indicatorul aprobat cu 5,0 la sută şi au constituit 2292,3 mii lei. Faţă de cheltuielile efective ale anului 2008, cheltuielile au crescut cu 44,7 la sută. Creşterea cheltuielilor este condiţionată de creşterea beneficiarilor şi a mărimii medii a indemnizaţiei, ca urmare a indexării anuale. Astfel, numărul beneficiarilor la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 247 persoane – cu 23 persoane mai mult, iar mărimea medie a indemnizaţiei a constituit 793,64 lei – cu 110,27 lei mai mult faţă de anul 2008.
Indemnizaţii de deces
Cheltuielile efective pentru indemnizaţiile de deces au fost cu 97,3 la sută mai mari comparativ cu cheltuielile prevăzute şi au constituit 72,6 mii lei. Au fost plătite indemnizaţii de deces pentru 4 persoane, mărimea medie a indemnizaţiei a constituit 18881,13 lei – cu 6606,70 lei mai mare decît cea planificată.
Tab.8. Dinamica numărului beneficiarilor şi mărimilor medii ale indemnizaţiilor fondului de asigurare împotriva accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale în anii 2008-2009
Cheltuielilor Fondului de indemnizaţii le revine o pondere de 9,2 la sută în totalul cheltuielilor efectuate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
Pentru plata prestaţiilor incluse în Fondul de indemnizaţii au fost planificate mijloace financiare în sumă de 608562,7 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 599890,9 mii lei, cu executarea planului la nivel de 98,6 la sută.
Pentru plata ajutorului de deces au fost prevăzute cheltuieli în sumă de 35581,4 mii lei, din care: 30184,0 mii lei – pentru beneficiarii de pensii de asigurări sociale şi 5397,4 mii lei – pentru salariaţi. Cheltuielile efective au constituit 33143,7 mii lei, din care: 27997,1 mii lei – pentru beneficiarii de pensii de asigurări sociale şi 5146,6 mii lei – pentru salariaţi. Planul de cheltuieli a fost executat la nivel de 93,1 la sută. Numărul total al beneficiarilor de ajutor de deces a fost de 37154 persoane - cu 74 persoane mai mic faţă de anul 2008. Cheltuielile efective au fost cu 3697,5 mii lei mai mari comparativ cu anul 2008 datorită majorării mărimii indemnizaţiei cu 100 lei şi care a constituit 900 lei.
Cea mai mare pondere – circa 70,3 la sută, în totalul cheltuielilor fondului de indemnizaţii revine cheltuielilor pentru plata indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă.
Mijloacele financiare planificate pentru acoperirea cheltuielilor în cauză în sumă de 424125,0 mii lei au fost utilizate în proporţie de 99,5 la sută. Cheltuielile efective au constituit 421834,9 mii lei – cu 42516,1 mii lei sau 11,2 la sută mai mult faţă de indicatorul realizat în anul 2008. Numărul beneficiarilor de indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă a constituit 373617 persoane, cu 947 beneficiari mai puţin faţă de numărul aprobat, însă cu 439 persoane mai mult faţă de anul 2008.
Dinamica cheltuielilor pentru plata indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă şi a beneficiarilor de această prestaţie de asigurări sociale în ultimii cinci ani este reflectată în tabelul 10.
Cheltuielile pentru plata indemnizaţiilor de maternitate au fost prevăzute în sumă de 148856,3 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 144912,3 mii lei sau 97,4 la sută din suma aprobată. Cauza neexecutării planului de cheltuieli a fost mărimea medie a indemnizaţiei, formată pe parcursul anului, mai mică faţă de cea aprobată. Au beneficiat de indemnizaţie de maternitate 20050 de beneficiari, cu 1365 beneficiari mai puţini faţă de numărul înregistrat în anul 2008. Mărimea medie anuală a indemnizaţiei a constituit 7227,55 lei – cu 420,90 lei mai puţin faţă de mărimea medie aprobată, însă cu 1667,41 lei mai mult faţă de anul 2008, fapt ce a influenţat creşterea cheltuielilor efective ale anului 2009 faţă de anul 2008 cu 25842,0 mii lei sau 21,7 la sută.
2.1.5 Fondul de şomaj
În fondul de şomaj au fost prevăzute cheltuieli în sumă de 46128,6 mii lei, destinate măsurilor de protecţie socială a şomerilor - ajutorul de şomaj şi prestaţiile de asigurări sociale de stat. Cheltuielile efective au constituit 42466,5 mii lei, executarea planului stabilit fiind de 92,1 la sută. Din aceste mijloace financiare au fost calculate: ajutoare de şomaj pentru 9031 de beneficiari; indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă pentru 311 de beneficiari şi indemnizaţie de maternitate pentru 55 de beneficiari.
Au rămas neutilizate 3662,1 mii lei, cauza fiind numărul mai mic al beneficiarilor de ajutor de şomaj faţă de numărul planificat. Pe parcursul anului 2009 numărul beneficiarilor de ajutor de şomaj a înregistrat o creştere considerabilă. De către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă a fost prognozat un număr de 9300 de beneficiari, real numărul beneficiarilor a fost cu 269 persoane mai mic. Faţă de anul 2008, cheltuielile efective ale fondului de şomaj au crescut cu 8166,2 mii lei. Numărul beneficiarilor de ajutor de şomaj a fost cu 4208 persoane mai mare, iar mărimea medie a ajutorului a crescut cu 193,20 lei comparativ cu anul 2008.
Dinamica Fondului de şomaj în ultimii trei ani este reflectată în diagrama ce urmează.
2.1.6 Fondul de recuperare a sănătăţii
În Fondul de recuperare a sănătăţii pentru anul 2009 au fost planificate mijloace în sumă de 73117,1 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 73597,9 mii lei sau 100,7 către planul aprobat.
Cheltuielile respective au fost prevăzute în sumă de 25508,5 mii lei, care au fost utilizate la nivel de 99,9 la sută, cheltuielile efective constituind 25490,1 mii lei.
Pentru restabilirea sănătăţii prin tratament balneoclimateric a persoanelor asigurate, Casa Naţională de Asigurări Sociale pe perioada anului 2009 a încheiat contracte de procurare a 5498 biletele de tratament în sumă de 25508,5 mii lei, inclusiv 241 bilete de tratament cu termenul trecător din luna decembrie a anului 2009 în luna ianuarie a anului 2010 în sumă de 1369,8 mii lei.
Biletele cu termenul trecător din luna decembrie a anului 2008 în luna ianuarie 2009 au fost trecute la cheltuieli în trimestrul I al anului 2009 în sumă de 1932,5 mii lei - costul a 515 bilete sanatoriale.
Biletele, care au fost procurate în perioada de 12 luni ale anului 2009 şi care au fost utilizate deplin, au fost trecute la cheltuieli în trimestrele I-IV ale anului 2009. Total în această perioada au fost utilizate pe deplin biletele în suma de 25490,1 mii lei.
Cheltuieli pentru procurarea biletelor de tratament sanatorial, veteranilor
Pentru procurarea biletelor de tratament sanatorial, veteranilor au fost planificate cheltuieli în sumă de 47608,6 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 48107,8 mii lei, sau 101,0 la sută faţă de planul aprobat.
În perioada anului 2009 CNAS a încheiat contracte de procurare a 9086 biletele de tratament în sumă de 44673,9 mii lei, inclusiv 555 bilete de tratament cu termenul trecător din luna decembrie a anului 2009 în luna ianuarie a anului 2010 în sumă de 2621,4 mii lei.
Biletele cu termenul trecător din luna decembrie a anului 2008 în luna ianuarie a anului 2009, au fost trecute la cheltuieli în trimestrul I al anului 2009 în suma de 3128,6 mii lei - costul a 676 bilete sanatoriale.
Biletele, care au fost procurate în perioada anului 2009 şi care au fost utilizate deplin, au fost trecute la cheltuieli în trimestrele I-IV al anului 2009 în suma de 42052,4 mii lei. Total în această perioada au fost utilizate pe deplin biletele în suma de 45181,1 mii lei.
2.1.7 Cheltuieli de organizare şi funcţionare a sistemului public de asigurări sociale
Pentru organizarea şi funcţionarea sistemului public de asigurări sociale au fost planificate cheltuieli în volum de 210005,6 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 196554,4 mii lei sau 93,6 % la suta din suma planificată. Ponderea cheltuielilor de organizare şi funcţionare a sistemului public de asigurări sociale în cheltuielile anuale totale constituie 2,6 la sută, limita legală admisibilă fiind de pînă la 5 %.
Cheltuielile pentru distribuirea pensiilor, alocaţiilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor, inclusiv prin mandate poştale şi cheltuielile pentru deservirea bancară au constituit 55375,8 mii lei cu o pondere în totalul cheltuielilor de organizare şi funcţionare a sistemului public de asigurări sociale de 28,2 la sută.
Cheltuielile pentru distribuirea pensiilor, alocaţiilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor, inclusiv prin mandate poştale au constituit 44269,7 mii lei sau 97,9 la sută din indicatorul aprobat, iar cheltuielile pentru deservirea bancară - 11106,1 mii lei sau 78,6 la sută din suma prevăzută.
Cheltuieli pentru întreţinerea Casei Naţionale de Asigurări Sociale
Cheltuieli pentru întreţinerea Casei Naţionale de Asigurări Sociale au fost planificate 143529,9 mii lei şi calculat 134050,3 mii lei, executarea fiind 93,4 la sută.
Tab.12 . Cheltuielile pentru întreţinerea Casei Naţionale de Asigurări Sociale
în anul 2009
- mii lei-
Nr. or. | Indicatori | Aprobat pe an | Precizat pe an | Executat | Cheltuieli efective ( calculat) | In % executat fata de precizat pe an | In % calculat fata de precizat pe an |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1 | Retribuirea muncii | 52981,2 | 52223,8 | 50508,1 | 50997,2 | 96,7 | 97,7 |
2 | Contribuţii de asigurări sociale de stat | 10454,7 | 10306,4 | 10050,4 | 10163,5 | 97,5 | 98,6 |
3 | Plata mărfurilor şi serviciilor | 18334,6 | 19376,0 | 16945,6 | 17480,5 | 87,5 | 90,2 |
4 | Deplasările în interes de serviciu | 400,0 | 279,8 | 214,6 | 216,1 | 76,7 | 77,2 |
5 | Prime de asigurări obligatorii de asistenţă medicală | 1568,0 | 1545,3 | 1502,6 | 1519,2 | 97,2 | 98,3 |
6 | Transferurile peste hotare | 547,5 | 547,5 | 524,5 | 524,5 | 95,8 | 95,8 |
7 | Procurarea mijloacelor fixe | 59772,3 | 49186,1 | 40932,1 | 48392,2 | 83,2 | 98,4 |
8 | Reparaţia capitală a clădirilor administrative | 18300,0 | 9310,0 | 4353,8 | 4637,8 | 46,8 | 49,9 |
9 | Investiţii capitale | 12000,0 | 755,0 | 126,5 | 119,3 | 16,8 | 15,8 |
10 | Total | 174358,3 | 143529,9 | 125158,2 | 134050,3 | 87,2 | 93,4 |
Din analiza datelor prezentate în tabelul de mai sus rezultă, că executarea devizului de cheltuieli de întreţinere a Casei Naţionale de Asigurări Sociale pe anul 2009 este îndeplinit la un nivel de 87,2% la cheltuielile de casă şi 93,4 % conform cheltuielilor efective.
La articolul 242 „Procurarea mijloacelor fixe” au fost planificate 49186,1 mii lei, din care au fost utilizate 40932,1 mii lei conform cheltuielilor de casă şi 48392,2 mii lei cheltuieli efective.
La articolul 243 „ Reparaţia capitală ” este o executare de 46,8 % conform cheltuielilor de casă şi 49,9 % conform cheltuielilor efective. La acest articol este o executare mai mica din motivul optimizării cheltuielilor.
Cheltuieli pentru crearea şi ţinerea Registrului de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale
Cheltuielile în cauză au fost planificate în sumă de 7137,7 mii lei, cheltuielile de casă au constituit 3183,3 mii lei sau 44,6 % şi cheltuielile efective au constituit 7128,3 mii lei sau 99,9 %.
2.2. Cheltuieli efectuate din mijloacele bugetului de stat.
În anul 2009, din suma totală a cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat, 14,3 la sută au constituit cheltuielile pentru prestaţiile sociale, efectuate din mijloacele bugetului de stat.
Cheltuielile bugetului de stat pentru prestaţiile sociale, achitate prin intermediul bugetului asigurărilor sociale de stat, au fost planificate în sumă de 1099220,0 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 1091315,2 mii lei sau 99,3 la sută faţă de suma planificată. Faţă de anul 2008 aceste cheltuieli au fost cu 218846,8 mii lei sau 25,1 la sută mai mari.
Tab.13 . Dinamica cheltuielilor efectuate din mijloacele bugetului de stat
pe anii 2008-2009
- mii lei-
Denumirea cheltuielilor | Anul 2008 executat | Anul 2009 | |||||
Planul precizat | Executat | % executării | Ponderea în suma totală (%) | faţă de anul 2008 | |||
% | +/- | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Drepturi plătite de la bugetul de stat, total | 872468,4 | 1099220,0 | 1091315,2 | 99,3 | 100,0 | 125,1 | 218846,8 |
Pensii | 124214,1 | 130690,1 | 130442,7 | 99,8 | 12,0 | 105,0 | 6228,6 |
Alocaţii | 221386,7 | 243148,4 | 241967,4 | 99,5 | 22,2 | 109,3 | 20580,7 |
Indemnizaţii | 148362,4 | 164077,8 | 163587,1 | 99,7 | 15,0 | 110,3 | 15224,7 |
Compensaţii | 364417,5 | 420147,3 | 415608,7 | 98,9 | 38,1 | 114,0 | 51191,2 |
Ajutoare băneşti | 6748,0 | 117381,2 | 117126,8 | 99,8 | 10,7 | 1735,7 | 110378,8 |
Servicii bancare şi poştale | 6800,7 | 10464,1 | 9065,9 | 86,6 | 0,8 | 133,3 | 2265,2 |
Alte plăţi: | 539,0 | 13311,1 | 13516,6 | 101,5 | 1,2 | 2507,7 | 12977,6 |
- Cheltuieli pentru SOFT | 539,0 | ||||||
- Acoperirea diferenţei pensiei stabilite pînă la pensia minimă pentru beneficiarii de pensii de asigurări sociale | 13311,1 | 13516,6 | 101,5 |
Structura cheltuielilor pentru prestaţii sociale, efectuate în anii 2008-2009 din mijloacele bugetului de stat, prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale se prezintă în diagramele ce urmează.
Datele din diagrame denotă că în anul 2009 în structura cheltuielilor, comparativ cu anul 2008, nu s-au produs schimbări esenţiale, cu excepţia cheltuielilor pentru compartimentul „Ajutoare băneşti”, ponderea cărora în totalul cheltuielilor pentru prestaţii sociale efectuate din mijloacele bugetului de stat s-a majorat comparativ cu anul 2008 cu 10 puncte procentuale, ca urmare a introducerii unei poziţii noi de cheltuieli – Ajutorul social. Analogic situaţiei din anul 2008, ponderea principală o menţine compartimentul „Compensaţii” – 38 la sută, care însă s-a redus cu 4 puncte procentuale faţă de anul 2008., după care urmează compartimentul „Alocaţii” cu ponderea de 22 la sută.
2.2.1 Pensii
Pentru plata pensiilor, finanţate din mijloacele bugetului de stat, în anul 2009 au fost prevăzute mijloace băneşti în sumă de 130690,1 mii lei, cheltuielile efective constituind 130442,7 mii lei sau 99,8 la sută faţă de suma planificată. Cheltuielile respective au fost finanţate de către Ministerul Finanţelor în proporţie de 100 %.
Întru achitarea pensiilor militarilor în termen şi membrilor lor de familie au fost prevăzute mijloace în sumă de 11609,8 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 11455,4 mii lei sau 98,7 la sută faţă de cele prevăzute pentru anul 2009. Numărul beneficiarilor la 1 ianuarie 2010 a constituit 1302 persoane, iar mărimea medie a pensiei – 731,24 lei. Ţinînd cont de indexarea de la 1.04.2009 cu 12,7 la sută, mărimea medie a pensiei în anul 2009 s-a majorat faţă de anul 2008 cu 62,81 lei.
Pensii participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl
Pentru plata pensiilor participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 41656,9 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 41536,8 mii lei sau cu o executare a planului stabilit de 99,7 la sută şi o creştere faţă de cheltuielile anului 2008 cu 17,8 la sută. Cheltuielile respective au fost calculate pentru un număr de beneficiari de 2136 persoane, pensia medie la sfîrşitul anului 2009 constituind 1669,90 lei. Ţinînd cont de indexarea de la 1.04.2009 cu 20 la sută, mărimea medie a pensiei la 1 ianuarie 2010 a crescut faţă de anul precedent cu 271,47 lei.
Pensii deputaţilor
În scopul achitării parţiale a pensiei deputaţilor au fost prevăzute mijloace în sumă de 4052,5 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 4075,0 mii lei sau 100,6 la sută faţă de planul stabilit şi 105,5 la sută către cheltuielile anului 2008. La 1 ianuarie 2010 numărul beneficiarilor de acest tip de pensii a constituit 129 de persoane - cu 12 beneficiari mai mulţi faţă de aceiaşi perioadă a anului 2008, iar mărimea medie a părţii pensiei achitate din bugetul de stat a constituit 2734,16 lei.
Pensii membrilor Guvernului
Cheltuielile efective pentru plata parţială a pensiilor membrilor Guvernului au fost utilizate la nivel de 2835,2 mii lei sau 99,3 la sută faţă de cele prevăzute în sumă de 2854,5 mii lei. Numărul beneficiarilor la 1 ianuarie 2010 a constituit 84 persoane, iar mărimea medie a părţii pensiei achitate din bugetul de stat – 2794,24 lei.
Pensii funcţionarilor publici
Pentru achitarea parţială a pensiilor funcţionarilor publici au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 43251,0 mii lei, iar cheltuielile efective au constituit 43323,7 mii lei, cu o executare de 100,2 la sută a planului stabilit. Din aceste mijloace au fost calculate pensii pentru 5795 de beneficiari, ce constituie cu 233 beneficiari mai mulţi faţă de anul 2008. Mărimea medie a părţii pensiei achitate din bugetul de stat la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 666,52 lei, creşterea faţă de anul 2008 constituind 83,6 lei. Cheltuielile efective pentru plata acestui tip de pensii în anul 2009 au fost mai mari comparativ cu anul 2008 cu 7303,1 mii lei sau 20,3 la sută.
Pensii aleşilor locali
Cheltuielile aprobate pentru anul 2009, destinate plăţii parţiale a pensiilor aleşilor locali în sumă de 3949,4 mii lei au fost executate în proporţie de 100,4 la sută, cheltuielile efective constituind 3966,5 mii lei. Numărul beneficiarilor la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 411 persoane – cu 24 persoane mai mult faţă de anul 2008, iar mărimea medie a părţii pensiei achitate din bugetul de stat a constituit 854,70 lei – cu o creştere cu 69,60 lei faţă de anul 2008. Cheltuielile efective în anul 2009 au crescut cu 18,3 la sută faţă de cheltuielile efective ale anului 2008.
Pensii colaboratorilor vamali
Pentru plata parţială a pensiilor colaboratorilor vamali au fost prevăzute cheltuieli în sumă de 100,6 mii lei, care au fost utilizate 100 la sută. Au fost calculate pensii pentru 19 persoane, iar mărimea medie lunară a părţii pensiei achitate din bugetul de stat la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 431,52 lei.
Pensii şi indemnizaţii viagere procurorilor şi judecătorilor
Întru achitarea pensiilor şi indemnizaţiilor viagere procurorilor şi judecătorilor au fost prevăzute mijloace în sumă de 23215,4 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 23149,5 mii lei sau 99,7 la sută faţă de cele prevăzute pentru anul 2009. Numărul beneficiarilor la 1 ianuarie 2010 a constituit 450 persoane, iar mărimea medie a pensiei – 4378,41 lei. Cheltuielile efective în anul 2009 au crescut cu 6,1 la sută faţă de cheltuielile efective ale anului 2008.
2.2.2 Alocaţii
Pentru plata alocaţiilor în anul 2009 au fost prevăzute mijloace băneşti în sumă de 243148,4 mii lei, cheltuielile efective au constituit 241967,4 mii lei sau 99,5 la sută faţă de suma planificată. Acest compartiment a fost finanţat de către Ministerul Finanţelor în sumă de 243099,1 mii lei.
Pentru plata alocaţiilor sociale au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 123784,1 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 123411,4 mii lei sau cu o executare a planului stabilit de 99,7 la sută şi o creştere faţă de cheltuielile anului 2008 cu 18,7 la sută. Cheltuielile respective au fost calculate pentru un număr de beneficiari de 49175 persoane. Ţinînd cont de indexarea de la 1.04.2009 cu 12,7 la sută, mărimea medie a alocaţiei la sfîrşitul anului 2009 constituie 222,02 lei.
Alocaţii lunare de stat invalizilor de război, participanţilor la cel de-al doilea război mondial şi familiilor lor
Cheltuielile prevăzute pentru anul 2009, destinate plăţii alocaţiilor lunare în sumă de 46835,2 mii lei au fost executate în proporţie de 98,9 la sută, cheltuielile efective constituind 46326,8 mii lei. Numărul beneficiarilor la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 12459 persoane – cu 1586 persoane mai puţin faţă de anul 2008, iar mărimea medie a alocaţiei a constituit 294,39 lei. Cheltuielile efective în anul 2009 au descrescut cu 11,1 la sută faţă de cheltuielile efective ale anului 2008.
Alocaţii sociale pentru îngrijirea invalizilor
Pentru asigurarea plăţii alocaţiilor sociale pentru îngrijirea invalizilor în anul 2009 au fost prevăzute mijloace în suma de 55623,1 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 55555,4 mii lei sau cu o executare a planului stabilit în proporţie de 99,9 la sută şi o creştere faţă de cheltuielile anului 2008 cu 16,1 la sută. Cheltuielile respective au fost calculate pentru un număr de 15703 beneficiari cu mărimea alocaţiei de 300 lei.
Alocaţii lunare de stat beneficiarilor de pensii stabilite în sistemul public de asigurări sociale
Pentru plata alocaţiilor lunare de stat beneficiarilor de pensii stabilite în sistemul public de asigurări sociale au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 4291,0 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 4294,9 mii lei sau cu o executare a planului stabilit de 100,1 la sută. Numărul beneficiarilor la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 3592 persoane sau cu 25 de beneficiari mai puţin faţă de anul 2008, mărimea medie a alocaţiei la sfîrşitul anului 2009 constituind 94,14 lei.
Alocaţii nominale de stat
În scopul acordării alocaţiilor nominale pentru merite deosebite faţă de stat au fost prevăzute mijloace în sumă de 12615,0 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 12378,9 mii lei sau cu o executare a planului stabilit de 98,1 la sută. Cheltuielile respective au fost calculate pentru un număr de beneficiari de 22885 persoane sau cu 1143 de beneficiari mai puţin faţă de anul 2008, mărimea medie a alocaţiei la sfîrşitul anului 2009 constituind 44,96 lei.
2.2.3 Indemnizaţii
Pentru plata indemnizaţiilor în anul 2009 au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 164077,8 mii lei, care au fost finanţate de către Ministerul Finanţelor în proporţie de 100 %. Cheltuielile efective au constituit 163587,1 mii lei sau 99,7 la sută faţă de suma planificată.
Tab.16. Dinamica cheltuielilor efectuate din mijloacele bugetului de stat pentru plata indemnizaţiilor în anii 2008-2009
- mii lei- Pentru plata indemnizaţiilor destinate protecţiei familiilor cu copii a fost prevăzut un volum de mijloace financiare în sumă de 163388,5 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 162908,5 mii lei sau cu o executare a planului de 99,7 la sută. Cheltuielile efective pentru plata indemnizaţiilor, nominalizate mai sus, în anul 2009 sunt cu 15052,9 mii lei sau 10,2 la sută mai mari faţă de cheltuielile efective ale anului 2008.
Cheltuielile pentru plata indemnizaţiilor în cauză au fost prevăzute în sumă de 42413,7 mii lei, cheltuielile efective constituind 42410,3 mii lei sau cu o executare a planului de 100,0 la sută. Numărul beneficiarilor în anul 2009 a constitut 27699 persoane sau cu 2180 persoane mai mult comparativ cu anul 2008. Mărimea indemnizaţiei în anul 2009 a fost stabilită în cuantum de 1400 lei – la naşterea primului copil şi 1700 lei – la naşterea fiecărui copil următor. Faţă de anul 2008, cheltuielile efective pentru indemnizaţiile unice la naşterea copilului, persoanelor neasigurate au fost cu 9308,3 mii lei sau 28,1 la sută mai mari.
Indemnizaţii lunare pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 1,5 ani, persoanelor neasigurate
Volumul mijloacelor financiare prevăzute pentru plata acestui tip de indemnizaţii a constituit 74169,3 mii lei. Cheltuieli efective s-au efectuat în sumă de 73803,5 mii lei sau cu o executare a sumei planificate de 99,5 la sută. Faţă de anul 2008 cheltuielile efective au crescut cu 5619,1 mii lei sau cu 8,2 la sută. Numărul beneficiarilor la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 40426 persoane – cu 2179 beneficiari mai mulţi faţă de anul 2008.
Indemnizaţii lunare pentru întreţinerea copilului cu vîrstă între 1,5/3 ani şi 16 ani
Pentru asigurarea plăţii indemnizaţiilor lunare pentru întreţinerea copilului cu vîrstă între 1,5/3 ani şi 16 ani în anul 2009 au fost prevăzute mijloace în suma de 46805,5 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 46694,7 mii lei sau cu o executare a planului stabilit în proporţie de 99,8 la sută. Cheltuielile respective au fost calculate pentru un număr de 75377 beneficiari cu mărimea alocaţiei de 50 lei.
Indemnizaţii viagere sportivilor de performanţă
Pentru plata indemnizaţiilor viagere sportivilor de performanţă au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 689,3 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 678,6 mii lei sau cu o executare a planului stabilit de 98,4 la sută. Numărul beneficiarilor la data de 1 ianuarie 2010 a constituit 28 persoane sau cu 4 de beneficiari mai mult faţă de anul 2008, mărimea medie a alocaţiei la sfîrşitul anului 2009 constituind 2031,43 lei.
2.2.4 Compensaţii
Pentru plata compensaţiilor în anul 2009 au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 420147,3 mii lei, cheltuielile efective au constituit 415608,7 mii lei sau 98,9 la sută faţă de suma planificată. Acest compartiment a fost finanţat de către Ministerul Finanţelor în sumă de 416705,6 mii lei.
În scopul acordării compensaţiilor nominative pentru unele categorii de populaţie au fost prevăzute mijloace în sumă de 372845,2 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 368734,6 mii lei sau cu o executare a planului stabilit de 98,9 la sută. Faţă de anul 2008 cheltuielile efective au crescut cu 33789,4 mii lei sau cu 10,1 la sută. Cheltuielile în anul 2009 au fost calculate pentru un număr de beneficiari de 257959 persoane sau cu 3177 de beneficiari mai mult faţă de anul 2008.
Compensaţii şi ajutoare materiale participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl
Mijloacele bugetare prevăzute pentru aceste scopuri au constituit 45345,2 mii lei, cheltuieli efective destinate acestor prestaţii au constituit 45084,8 mii lei sau cu o executare a planului stabilit de 99,4 la sută. Faţă de anul 2008 cheltuielile efective au crescut cu 16524,8 mii lei sau cu 57,9 la sută. Unul din factori ce a determinat utilizarea în anul 2009 a unui volum mai mare de mijloace financiare, este introducerea, începînd cu 28.10.2008 unei noi plăţi – „Compensaţie bănească lunară în schimbul asigurării cu produse alimentare şi suplimente alimentare”, care fiind indexată la 1.04.2009 cu 12,7% a atins mărimea de 338,10 lei.
Plăţi periodice capitalizate
Pentru plăţile periodice capitalizate au fost aprobate mijloace în sumă de 335,8 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 134,4 mii lei. Reieşind din faptul, că la începutul anului 2009 s-a format un sold de mijloace financiare, conform solicitării Casei Naţionale de Asigurări Sociale, de către Ministerul Finanţelor au fost finanţate 151,2 mii lei. Au beneficiat de plăţile respective 100 persoane sau cu 7 persoane mai mult faţă de anul 2008, iar mărimea medie lunară a plăţii la sfîrşitul anului 2009 constituind 272,21 lei, ţinînd cont de indexarea de la 1.04.2009 cu 20 la sută.
Cheltuieli pentru procurarea biletelor de tratament sanatorial, veteranilor
Pentru procurarea biletelor de tratament sanatorial veteranilor, în anul 2009 au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 1621,1 mii lei, cheltuielile efective constituind 1654,9 mii lei, care au permis asigurarea cu foi de tratament a 385 persoane. Costul mediu al unei foi de tratament a constituit 4200,0 lei.
2.2.5 Ajutoare băneşti
Pentru plata prestaţiilor sociale incluse în compartimentul menţionat, în anul 2009 au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 117381,2 mii lei, cheltuielile efective au constituit 117126,8 mii lei sau 99,8 la sută faţă de suma planificată. Acest compartiment a fost finanţat de către Ministerul Finanţelor în sumă de 117381,2 mii lei.
Tab.18. Dinamica cheltuielilor efectuate din mijloacele bugetului de stat pentru plata ajutoarelor băneşti în anii 2008-2009
- mii lei-
Denumirea cheltuielilor | Anul 2008 executat | Anul 2009 | |||||
Planul precizat | Executat | % executării | Ponderea în suma totală (%) | faţă de anul 2008 | |||
% | +/- | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Ajutoare băneşti, total | 6748,0 | 117381,2 | 117126,8 | 99,8 | 100,0 | 1735,7 | 110378,8 |
Ajutorul social | 0,0 | 114731,0 | 114638,3 | 99,9 | 97,9 | - | 114638,3 |
Ajutor de deces persoanelor neasigurate | 2144,0 | 2650,2 | 2488,5 | 93,9 | 2,1 | 116,1 | 344,5 |
Măsuri de protecţie socială a şomerilor neasiguraţi | 4550,5 | 0,0 | 0,0 | - | - | - | - |
Stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenţilor | 53,5 | 0,0 | 0,0 | - | - | - | - |
Cheltuielile efective pe acest compartiment, în anul 2009 s-au majorat faţă de anul precedent, în valoare absolută cu 110378,8 mii lei. Unul din factori ce a determinat utilizarea în anul 2009 a unui volum mai mare de mijloace financiare, este introducerea unei noi plăţi – „ajutorul social”, deţinînd în anul 2009 ponderea de 97,9% în suma totală a cheltuielilor efective pe acest compartiment.
Ajutorul social
Cheltuielile pentru plata ajutorului social au fost prevăzute în sumă de 114731,0 mii lei, cheltuielile efective constituind 114638,3 mii lei sau cu o executare a planului de 99,9 la sută. Numărul beneficiarilor în anul 2009 a constituit 17521 familii, mărimea medie a ajutorului social la finele anului 2009 - 735,37 lei.
Ajutor de deces persoanelor neasigurate
Pentru plata ajutorului de deces persoanelor neasigurate au fost aprobate mijloace în sumă de 2650,2 mii lei. Cheltuielile efective au constituit 2488,5 mii lei. Faţă de anul 2008 cheltuielile efective au crescut cu 344,5 mii lei sau cu 16,1 la sută. Cheltuielile în anul 2009 au fost calculate pentru un număr de beneficiari de 3495 persoane sau cu 122 de beneficiari mai mult faţă de anul 2008.
2.2.6 Servicii bancare şi poştale
Pentru deservirea plăţilor sociale finanţate din mijloacele bugetului de stat în anul 2009 au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 10464,1 mii lei. Cheltuielile efective pentru deservirea plăţilor au fost în sumă de 9065,9 mii lei – suma necesară distribuirii plăţilor către beneficiari. Acest compartiment a fost finanţat de către Ministerul Finanţelor în sumă de 9377,1 mii lei.
2.2.7 Alte plăţi
Pentru acoperirea diferenţei pensiei stabilite pînă la pensia minimă pentru beneficiarii de pensii de asigurări sociale, în anul 2009 au fost prevăzute mijloace financiare în sumă de 13311,1 mii lei, cheltuielile efective au constituit 13516,6 mii lei sau 101,5 la sută faţă de suma planificată. Acest compartiment a fost finanţat de către Ministerul Finanţelor în sumă de 13311,1 mii lei.
III. Situaţia decontărilor, realitatea datoriilor
In urma efectuării analizei stării decontărilor s-a constatat, că conform situaţiei de 01.01.2010 datoria creditoare înregistrată în bilanţ constituie 50192,1 mii lei, iar datoria debitoare - 310,8 mii lei.
Datoriile creditoare pentru întreţinerea Casei Naţionale de Asigurări Sociale în sumă de 5211,8 mii lei sunt formate din datoriile curente la salariu 3490,8 mii lei, contribuţii de asigurări sociale de stat - 939,9 mii lei, plata mărfurilor şi serviciilor - 628,9 mii lei, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală – 124,4 mii lei.
Datoria creditorială faţă de beneficiarii de drepturi sociale şi cheltuieli pentru distribuirea drepturilor sociale şi deservirea bancară constituie suma de 44977,0 mii lei .
Datoria creditorială faţă de beneficiarii de drepturi sociale plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat constituie suma de 25295,3 mii lei, iar de drepturi plătite de la bugetul de stat - 18031,7 mii lei.
Tab.19. Datoria creditorială faţă de beneficiarii de drepturi sociale plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat la situaţia de 01.01.2010
- mii lei -
Fondul de pensii | 17163,5 |
Fondul de protecţie a familiilor cu copii | 2875,1 |
Fondul de asigurare împotriva accidentelor de muncă | 5,2 |
Fondul de şomaj | 5243,1 |
Fondul de recuperare a sănătăţii | 8,4 |
TOTAL | 25295,3 |
Tab.20. Datoria creditorială faţă de beneficiarii de drepturi sociale plătite de la bugetul de stat la situaţia de 01.01.2010
- mii lei -
Pensii | 364,8 |
Alocaţii | 2107,7 |
Indemnizaţii | 3250,3 |
Compensaţii | 10821,9 |
Ajutoare băneşti | 1313,1 |
Acoperirea diferenţei pensiei stabilite pînă la pensia minimă | 173,9 |
TOTAL | 18031,7 |
Formarea datoriei creditoriale se explică prin faptul că la situaţia din 01.01.2010 nu toţi beneficiarii s-au adresat după pensii, indemnizaţii, compensaţii, alocaţii şi urmează a fi achitate în anul următor.
Datoria creditorială la servicii bancare şi poştale în sumă de 1051,1 mii lei pentru drepturile sociale achitate de la bugetul asigurărilor sociale de stat şi 598,5 mii lei achitate de la bugetul de stat sunt determinate de faptul că utilizarea cheltuielilor bancare este strict dependentă de plata drepturilor sociale.
Datoria faţă de beneficiari la plata ajutoarelor materiale unice beneficiarilor alocaţiilor lunare de stat conform Legii nr. 121-XV din 3 mai 2001 „Cu privire la protecţia socială suplimentară a unor categorii de populaţie” constituie 0,4 mii lei din suma totală de 18032,1 mii lei.
IV. Rezultatul executării bugetului asigurărilor sociale de stat
Anul bugetar 2009 a fost finalizat cu deficit bugetar în sumă de 25549,9 mii lei.
Soldul bugetar total la 1 ianuarie 2010 a constituit 576792,8 mii lei.
Preşedintele
Casei Naţionale de Asigurări Sociale Maria BORTA
Zinaida MantaluţaRaportul privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat la situaţia din 1 ianuarie 2010 Periodicitatea: trimestrial, anual Indicii Planul Executat Achitat Devieri În % aprobat pe an precizat pe an executat faţă de precizat pe an executat faţă de precizat pe an 1 2 3 4 5 6 7 Venituri, total 7514179,7 7469654,1 7581662,3 7581662,3 112008,2 101,5 1. Venituri curente 6449587,8 5495468,3 5611991,5 5611991,5 116523,2 102,1 1.1. Venituri fiscale 6420257,3 5478414,5 5595224,8 5595224,8 116810,3 102,1 Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii 6420257,3 5478414,5 5595224,8 5595224,8 116810,3 102,1 Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii virate de angajatori 4991181,7 4298005,6 4379153,2 4379153,2 81147,6 101,9 Contribuţii individuale de asigurări sociale de stat obligatorii 1414540,2 1154574,7 1162742,7 1162742,7 8168,0 100,7 Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii individuale virate de persoanele fizice care au încheiat contract individual 14535,4 2584,4 9698,9 9698,9 7114,5 375,3 Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii virate de titularii de patentă de întreprenzător 0,0 23249,8 25247,8 25247,8 1998,0 108,6 Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii individuale, virate de persoanele fizice, proprietari de terenuri agricole 18382,2 18382,2 1.2. Încasări nefiscale 29330,5 17053,8 16766,7 16766,7 -287,1 98,3 Dobînzi de la utilizarea mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat 29330,5 15553,8 15521,6 15521,6 -32,2 99,8 Dobînzi aferente soldurilor mijloacelor băneşti ale bugetului asigurărilor sociale de stat la conturile curente în instituţiile bancare 5800,0 1500,0 1467,8 1467,8 -32,2 97,9 Dobînzi de la plasarea mijloacelor excedentului bugetului asigurărilor sociale de stat la conturile de depozit în instituţiile bancare 23530,5 14053,8 14053,8 14053,8 0,0 100,0 Amenzi şi sancţiuni administrative 0,0 1500,0 1245,1 1245,1 -254,9 83,0 Amenzi aferente plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat 0,0 1500,0 1245,1 1245,1 -254,9 83,0 2. Transferuri 1063861,9 1960779,3 1956201,3 1956201,3 -4578,0 99,8 Transferuri de la bugetul de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat 1063861,9 1960779,3 1956201,3 1956201,3 -4578,0 99,8 Transferuri de la bugetul de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat pentru prestaţii sociale 987926,8 1099220,0 1094642 1094642 -4578,0 99,6 Compensarea diferenţei de tarife de asigurări sociale de stat obligatorii în sectorul agrar 57414,0 37689,3 37689,3 37689,3 0,0 100,0 Acoperirea diferenţei pensiei stabilite pînă la pensia minimă pentru beneficiarii de pensii de asigurări sociale 18521,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 Transferuri de la bugetul de stat pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat 0,0 823870,0 823870,0 823870,0 0,0 100,0 3. Transferuri între componenta fonduri speciale a bugetului de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat 0,0 11639,9 11587,1 11587,1 -52,8 99,5 4.Compensarea sumelor anulate ale contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii din fondul de rezervă al Guvernului 0,0 566,6 566,6 566,6 0,0 100,0 5.Granturi interne 0,0 52,0 51,9 51,9 -0,1 99,8 6.Alte venituri 730,0 1148,0 1263,9 1263,9 115,9 110,1 Cheltuieli, total 7571168,3 7666691,2 7607212,2 7613645,2 -59479,0 99,2 A. Drepturi plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat 6583241,5 6555831,3 6500983,1 6515285,7 1. Fondul de pensii 5420677,9 5437689,0 5435611,2 2. Fondul de protecţie a familiilor cu copii 139272,7 180136,2 181645,1 3. Fondul de asigurare împotriva accidentelor de muncă şi bolilor profesionale 3033,9 3033,9 3112,6 4. Fondul de indemnizaţii 648146,0 608562,7 599890,9 5. Fondul de şomaj 25780,0 46128,6 38643,8 6. Fondul de recuperare a sănătăţii 109674,0 73117,1 73589,4 7. Cheltuieli de organizare şi funcţionare a sistemului public de asigurări sociale 240198,8 210005,6 182792,7 8. Creditare netă -3541,8 -2841,8 -450,6 B. Drepturi plătite de la bugetul de stat 987926,8 1099220,0 1094642,0 1086803,4 -4578,0 99,6 1. Pensii 125076,8 130690,1 130690,1 130390,5 0,0 100,0 2. Alocaţii 241184,9 243148,4 243099,1 241882,8 -49,3 100,0 3. Indemnizaţii 143391,6 164077,8 164077,8 162746,3 0,0 100,0 4. Compensaţii 262652,9 420147,3 416705,6 413747,2 -3441,7 99,2 5. Ajutoarele băneşti 205382,8 117381,2 117381,2 115847,8 0,0 100,0 6. Servicii bancare şi poştale 10237,8 10464,1 9377,1 8846,1 -1087,0 89,6 7. Acoperirea diferenţei pensiei stabilite pînă la pensia minimă pentru beneficiarii de pensii de asigurări sociale 0,0 13311,1 13311,1 13342,7 0,0 100,0 C. Ajutoare unice populaţiei acordate de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale 0,0 11639,9 11587,1 11556,1 -52,8 99,5 Deficit (-) / Excedent (+) -56988,6 -197037,1 -25549,9 Surse de finanţare, total inclusiv: Împrumuturile de la alte instituţii financiare, total 0,0 Împrumuturile contractate de la alte instituţii financiare (+) 485000 Împrumuturile rambursate altor instituţii financiare (-) 485000 Hîrtii de Valoare de Stat, total -procurarea Hîrtiilor de Valoare de Stat în perioada raportată (-) - venituri din vînzarea Hîrtiilor de Valoare de Stat în perioada raportată (+) Soldul mijloacelor băneşti disponibile la începutul anului bugetar, total 602342,7 inclusiv: - Soldul mijloacelor băneşti la începutul anului la conturile curente 467342,7 - Fondul de rezervă, total 135000,0 - inclusiv conturi de depozit la începutul anului 135000,0 Soldul mijloacelor băneşti disponibile la sfîrşitul perioadei de gestiune, total 576792,8 incusiv: - Soldul mijloacelor băneşti la sfîrşitul perioadei de gestiune la conturile curente 576792,8 - Fondul de rezervă, total 0,0 - inclusiv conturi de depozit la sfîrşitul perioadei de gestiune 0,0 Informativ: Suma Soldul la începutul anului în Hîrtiile de Valoare de Stat conform evidenţei contabile Soldul la sfîrşitul perioadei de gestiune în Hîrtiile de Valoare de Stat conform evidenţei contabile Nota: Datoriile faţă de beneficiarii de plăţi la sfîrşitul perioadei de gestiune Suma pensii finanţate din bugetul asigurărilor sociale de stat 17163,5 pensii finanţate din bugetul de stat şi alocaţiile sociale 1427 compensaţii nominative 8984,7 alocaţii lunare de stat participanţilor la război 650,4 indemnizaţii familiilor cu copii finanţate din bugetul de stat 3244,1 indemnizaţii familiilor cu copii finanţate din bugetul asigurărilor sociale de stat 2875,1 compensaţii şi ajutoare materiale participanţilor Cernobîl, compensaţie pentru produse alimentare 1829,4 alocaţii lunare nominale de stat pentru persoanele cu merite deosebite faţă de stat 395,1 indemnizaţia lunară viageră sportivilor de performanţă 6,2 ajutorul social 1313,1 ajutorul unic beneficiarilor de alocaţii lunare de stat 0,4 Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări Sociale Maria Borta Directorul direcţiei generale finanţe şi asigurări sociale Elena Costin Şeful-interimar al direcţiei planificare bugetară
Raportul | |||||||||
privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat la partea de cheltuieli | |||||||||
la situaţia din 1 ianuarie 2010 | |||||||||
Periodicitatea: trimestrial, anual | (mii lei) | ||||||||
Nr.rd. | Denumirea indicilor | Plan | Finanţat de Ministerul Finanţelor | Cheltuieli | Datorii faţă de beneficiari | ||||
aprobat pe an | precizat pe an | executat/ transferat | achitat | efective | Debitoare | Creditoare | |||
A | B | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1 | CHELTUIELI - TOTAL | 7571168,3 | 7666691,2 | 1094642,0 | 7607212,2 | 7613645,2 | 7640134,0 | 310,8 | 50192,1 |
2 | A. Drepturi plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat | ||||||||
3 | 1. Fondul de pensii | 5420677,9 | 5437689,0 | 5435611,2 | 5438842,3 | 17163,5 | |||
4 | Pensii pentru limită de vîrstă | 4185668,4 | 4210540,1 | 4215128,8 | 4217556,3 | 12035,4 | |||
5 | Pensii de invaliditate | 975780,0 | 975780,0 | 973417,9 | 974121 | 3444,1 | |||
6 | Pensii de urmaş | 130106,8 | 121654,8 | 116970,7 | 117130,2 | 1163,9 | |||
7 | Pensii pentru vechime în muncă | 26682,7 | 33680,7 | 34031,8 | 33963 | 98,4 | |||
8 | Pensii deputaţilor | 5791,3 | 5356,2 | 5390,9 | 5369,7 | 3,8 | |||
9 | Pensii membrilor Guvernului | 4141,5 | 3830,8 | 3798,4 | 3798,4 | 0 | |||
10 | Pensii funcţionarilor publici | 79636,8 | 74495,4 | 74500,3 | 74521,6 | 206,6 | |||
11 | Pensii aleşilor locali | 7103,9 | 6825,9 | 6847,3 | 6852,9 | 8,7 | |||
12 | Pensii colaboratorilor vamali | 348,6 | 367,9 | 367,9 | 367,9 | 0 | |||
13 | Suma restantă după ce pensionarilor din instituţiile de tutelă şi curatelă li s-a plătit parţial pensia | 5417,9 | 5157,2 | 5157,2 | 5161,3 | 202,6 | |||
14 | 2. Fondul de protecţie a familiilor cu copii | 139272,7 | 180136,2 | 181645,1 | 182795,0 | 2875,1 | |||
15 | Indemnizaţie unică la naşterea copilului, persoanelor asigurate | 16632,8 | 18828,4 | 19253,1 | 19392,3 | 311,1 | |||
16 | Indemnizaţie lunară pentru creşterea copilului pînă la vîrsta de 3 ani, persoanelor asigurate | 122639,9 | 161307,8 | 162392 | 163402,7 | 2564 | |||
17 | 3. Fondul de asigurare împotriva accidentelor de muncă şi bolilor profesionale | 3033,9 | 3033,9 | 3112,6 | 3115,3 | 5,2 | |||
18 | Indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă survenită din cauza unui accident de muncă sau unei boli profesionale | 813,1 | 813,1 | 750,4 | 750,4 | ||||
19 | Indemnizaţie de invaliditate | 2184,0 | 2184,0 | 2289,6 | 2292,3 | 5,2 | |||
20 | Ajutor de deces | 36,8 | 36,8 | 72,6 | 72,6 | 0 | |||
21 | 4. Fondul de indemnizaţii | 648146,0 | 608562,7 | 599890,9 | 599890,9 | 0,0 | |||
22 | Ajutor de deces, beneficiarilor de pensii de asigurări sociale | 27746,1 | 30184,0 | 27997,1 | 27997,1 | 0 | |||
23 | Ajutor de deces, salariaţilor | 5463,0 | 5397,4 | 5146,6 | 5146,6 | 0 | |||
24 | Ajutor de deces, şomerilor | 9,0 | 0,0 | 0 | 0 | 0 | |||
25 | Indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă | 466071,6 | 424125,0 | 421834,9 | 421834,9 | 0 | |||
26 | Indemnizaţii de maternitate | 148856,3 | 148856,3 | 144912,3 | 144912,3 | 0 | |||
27 | 5. Fondul de şomaj | 25780,0 | 46128,6 | 38643,8 | 42466,5 | 5243,1 | |||
28 | Cheltuieli destinate măsurilor de protecţie socială a şomerilor | 25780,0 | 46128,6 | 38643,8 | 42466,5 | 5243,1 | |||
29 | 6. Fondul de recuperare a sănătăţii | 109674,0 | 73117,1 | 73589,4 | 73597,9 | 8,4 | |||
30 | Cheltuieli pentru restabilirea sănătăţii prin tratament balneosanatorial şi reabilitare, persoanelor asigurate | 62065,4 | 25508,5 | 25490 | 25490,1 | ||||
31 | - inclusiv în sanatoriile Aparatului Guvernului | 9607,9 | 9607,9 | 8156,5 | 8156,5 | ||||
32 | Cheltuieli pentru procurarea biletelor de tratament sanatorial, veteranilor | 47608,6 | 47608,6 | 48099,4 | 48107,8 | 8,4 | |||
33 | 7. Cheltuieli de organizare şi funcţionare a sistemului public de asigurări sociale | 240198,8 | 210005,6 | 182792,7 | 196554,4 | 310,8 | 6266,2 | ||
34 | Cheltuieli pentru distribuirea pensiilor, alocaţiilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor, inclusiv prin mandate poştale | 44726,3 | 45210,3 | 44225,1 | 44269,7 | 112,6 | |||
35 | Cheltuieli pentru deservirea bancară | 13976,5 | 14127,7 | 10226,1 | 11106,1 | 938,5 | |||
36 | Cheltuieli pentru crearea şi ţinerea Registrului de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale | 7137,7 | 7137,7 | 3183,3 | 7128,3 | 4,1 | 3,3 | ||
37 | Cheltuieli pentru întreţinerea Casei Naţionale de Asigurări Sociale | 174358,3 | 143529,9 | 125158,2 | 134050,3 | 306,7 | 5211,8 | ||
38 | 8. Creditare netă | -3541,8 | -2841,8 | -450,6 | |||||
39 | Venituri din rambursarea creditelor acordate în condiţii avantajoase şomerilor şi agenţilor economici în scopul creării locurilor noi de muncă | -341,8 | -341,8 | -408,4 | |||||
40 | Plăţile de regres şi periodice capitalizate | -3200,0 | -2500,0 | -3306,6 | |||||
Restituirea la bugetul de stat a mijloacelor neutilizate in anii precedenti | 3264,4 | ||||||||
41 | A. Total pe drepturile plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat | 6583241,5 | 6555831,3 | 6500983,1 | 6515285,7 | 6537262,3 | 310,8 | 31561,5 | |
42 | B. Drepturi plătite de la bugetul de stat | ||||||||
43 | 1. Pensii | 125076,8 | 130690,1 | 130690,1 | 130390,5 | 130442,7 | 364,8 | ||
44 | Pensii militarilor în termen şi membrilor familiilor lor | 12162,6 | 11609,8 | 11609,8 | 11464,5 | 11455,4 | 46,2 | ||
45 | Pensii participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl | 41231,4 | 41656,9 | 41656,9 | 41503,2 | 41536,8 | 119,9 | ||
46 | Pensii deputaţilor | 4245,2 | 4052,5 | 4052,5 | 4093,6 | 4075 | 2,7 | ||
47 | Pensii membrilor Guvernului | 3165,0 | 2854,5 | 2854,5 | 2835,2 | 2835,2 | 0 | ||
48 | Pensii funcţionarilor publici | 38178,7 | 43251,0 | 43251 | 43323,2 | 43323,7 | 130,3 | ||
49 | Pensii aleşilor locali | 3520,4 | 3949,4 | 3949,4 | 3962,5 | 3966,5 | 5,3 | ||
50 | Pensii colaboratorilor vamali | 95,6 | 100,6 | 100,6 | 100,6 | 100,6 | 0 | ||
51 | Pensii procurorilor şi judecătorilor | 22477,9 | 23215,4 | 23215,4 | 23107,7 | 23149,5 | 60,4 | ||
52 | 2. Alocaţii | 241184,9 | 243148,4 | 243099,1 | 241882,8 | 241967,4 | 2107,7 | ||
53 | Alocaţii sociale | 124489,6 | 123784,1 | 123784,1 | 123257,6 | 123411,4 | 859,5 | ||
54 | Alocaţii lunare de stat invalizilor de război, participanţilor la cel de-al doilea război mondial şi familiilor lor | 44998,2 | 46835,2 | 46835,2 | 46445,8 | 46326,8 | 650,4 | ||
55 | Alocaţii sociale pentru îngrijirea invalizilor | 54561,6 | 55623,1 | 55623,1 | 55538,2 | 55555,4 | 194,1 | ||
56 | Alocaţii lunare de stat beneficiarilor de pensii stabilite în sistemul public de asigurări sociale | 4099,6 | 4291,0 | 4291 | 4294,5 | 4294,9 | 8,6 | ||
57 | Alocaţii lunare nominale de stat pentru persoanele cu merite deosebite faţă de stat | 13035,9 | 12615,0 | 12565,7 | 12346,7 | 12378,9 | 395,1 | ||
58 | 3. Indemnizaţii | 143391,6 | 164077,8 | 164077,8 | 162746,3 | 163587,1 | 3250,3 | ||
59 | Indemnizaţie unică la naşterea copilului, persoanelor neasigurate | 36837,8 | 42413,7 | 42413,7 | 42125,6 | 42410,3 | 684,8 | ||
60 | Indemnizaţie lunară pentru creşterea copilului pînă la vîrsta de 1,5 ani, persoanelor neasigurate | 66391,2 | 74169,3 | 74169,3 | 73295,3 | 73803,5 | 1941,9 | ||
61 | Indemnizaţie lunară pentru întreţinerea copilului cu vîrsta între 3 şi 16 ani, persoanelor asigurate şi între 1,5 şi 16 ani, persoanelor neasigurate | 39667,2 | 46805,5 | 46805,5 | 46647 | 46694,7 | 617,4 | ||
62 | Indemnizaţii viagere sportivilor | 495,4 | 689,3 | 689,3 | 678,4 | 678,6 | 6,2 | ||
63 | 4. Compensaţii | 262652,9 | 420147,3 | 416705,6 | 413747,2 | 415608,7 | 10821,9 | ||
64 | Compensaţii nominative pentru unele categorii de populaţie | 215370,9 | 372845,2 | 369865,4 | 367241,4 | 368734,6 | 8984,7 | ||
65 | Compensaţii şi ajutoare materiale participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E.Cernobîl şi familiilor lor | 45345,2 | 45345,2 | 45072 | 44522,8 | 45084,8 | 1829,4 | ||
66 | Plăţi periodice capitalizate | 315,7 | 335,8 | 151,2 | 328,8 | 134,4 | 3,6 | ||
67 | Cheltuieli pentru procurarea biletelor de tratament sanatorial, veteranilor | 1621,1 | 1621,1 | 1617 | 1654,2 | 1654,9 | 4,2 | ||
68 | 5. Ajutoarele băneşti | 205382,8 | 117381,2 | 117381,2 | 115847,8 | 117126,8 | 1313,1 | ||
69 | Ajutorul Social | 202672,4 | 114731,0 | 114731,0 | 113359,3 | 114638,3 | 1313,1 | ||
70 | inclusiv: cheltuieli pentru deservirea plăţii Ajutorul social" | 2672,4 | 0,0 | ||||||
71 | Ajutor de deces pentru persoanele neasigurate | 2710,4 | 2650,2 | 2650,2 | 2488,5 | 2488,5 | 0 | ||
72 | 6. Servicii bancare şi poştale | 10237,8 | 10464,1 | 9377,1 | 8846,1 | 9065,9 | 598,5 | ||
73 | Cheltuieli pentru distribuirea pensiilor, alocaţiilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor | 7800,3 | 8039,0 | 6932,9 | 7016,5 | 598,5 | |||
74 | Cheltuieli pentru deservirea bancară | 2437,5 | 2425,1 | 1913,2 | 2049,4 | ||||
75 | Acoperirea diferenţei pensiei stabilite pînă la pensia minimă pentru beneficiarii de pensii de asigurări sociale | 13311,1 | 13311,1 | 13342,7 | 13516,6 | 173,9 | |||
76 | B. Total pe drepturile plătite de la bugetul de stat | 987926,8 | 1099220,0 | 1094642,0 | 1094642 | 1086803,4 | 1091315,2 | 18630,2 | |
77 | C. Ajutoare unice populaţiei acordate de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale | 0,0 | 11639,9 | 11587,1 | 11556,1 | 11556,5 | 0,4 | ||
Preşedintele Casei Naţionale | |||||||||
de Asigurări Sociale | Maria Borta | ||||||||
Directorul direcţiei generale | |||||||||
finanţe şi asigurări sociale | Elena Costin | ||||||||
Şeful-interimar al direcţiei | |||||||||
planificare bugetară | Zinaida Mantaluţa |